Фазил Искандер, СВЕ ЖИВО ЧЕКА ДА ГА ДОБРОТА ОПЛЕМЕНИ

Ево шта ми се десило у детињству. У нашем дворишту растао је млад дуд, но био је диваљ и неплодан. Једног дана отац му је пришао носећи у руци две гранчице питомог, плодоносног дуда. Преда мном је извукао фински нож, расекао на два места стабло и у њих ставио гранчице.

— Сада ћете јести дудиње, рекао је.

Мени је то изгледало као фантазија. Како сам се само радовао и чудио када се те године, дивљи дуд, прекрио прекрио плодовима.

А сада мислим: шта би било када би на питоми дуд накалемили дивљи? Да ли би престао да рађа? Иако се у то нимало не разумем, а немам кога ни да питам, због нечега сам чврсто уверен да оплемењени дуд не би престао да даје плодове, то јест одбацио би такав пелцер. Ако сам у праву, онда све живо у себи носи клицу спремности за „цветајућу сложеност“.¹ Тако је, мислим, устројена природа, чак и човек.

Какав величанствен извор оптимизма! Све живо очекује пелцер оплемењеног дуда, другачије говорећи, пелцер Добра. Неплодност је дивље стање које у себи, ипак, носи заметак спремности да прими плодоносни пелцер. Значи, у свим животним тешкоћама, све живо, свагда очекује оплемењујући пелцер. Све живо зна о напорима Добра и са стрпљивом нестрпљивошћу их очекује.

Фазил Искандер, ИЗ БЕЛЕЖНИЦЕ

Превео: Александар Мирковић

  1. Константин Леонтјев (1831-1891) — теорија о фазама развоја цивилизације. Цивилизација почиње првобитном једноставношћу (младост), затим наступа цветајућа сложеност (зрело доба) и крај цивилизације, када губи своју унутрашњу структуру у фази стапајућег упрошћавања.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s