Жарко Видовић, НАЦИЈА

С обзиром на то да је српску нацију родио Свети Сава морамо знати да народ не може бити језичка већ духовна заједница, а то је заједница коју окупља Дух свети.

Српска нација је рођена са аутокефалијом. Пре тога постојала су племена. … Основа нације је вера, осећање части, припадништва нацији за коју осећамо да припадамо по моралној дужности. Нација је морално историјска заједница, а не језичка, јер што се језика тиче ми се разумемо са Хрватима, муслиманима, а нација је морално историјско осећање верности начелима које одржава снагу, душу нације. Нација је хришћанска, православна, аутентична за разлику од нација на Западу које је стварала држава.

Српска историја се дели на немањићки период који је значајан по градњи манастира такве густине каква не постоји ни у једној европској земљи. Реч је о врхунским делима уметности, фрескама и иконама, а само портрет Светог Саве настао пре ренесансе је ремек- дело какво ни Италијани не би били кадри да направе. Али немањићка држава није била православна, већ је земља обележена манастирима од којих је сваки представљао седиште за мисију. Монаси су били мисионари, залазили у народ и оправослављавали га. У време турске окупације кнез Лазар је рекао: Чувајте Цркву, изгубили смо државу. То је светосавски завет. Он није на прво место ставио државу, одбивши да буде цар. Он је желео да буде чувар манастира, а управо су манастири играли одлучујућу улогу у Турској која је била спремна да се бори против католичких земаља. Турска је хтела да крене у антикрсташки рат. Од тог момента Сулејман Величанствени који је желео да заузме и Беч и Рим успоставља Пећку патријаршију, и тада почиње мисија стварања српске нације као заветне. Ми смо имали манастире, али је тек свети кнез рекао да се Црква мора чувати. То осећање историје као континуитета, као истог менталитета који задржава потпуно исти однос према смрти, према Богу, држави, земљи, однос личности о којој је расправљало седам Сабора то је дело Пећке патријаршије. У то време српски народ не само да је постао три пута бројнији него у време Немањића, већ се проширио и на Босну која до тада није била православна. Ниједан академик не зна шта је завет као што о томе јасно говори Филип Вишњић у „Буни на дахије“. Резолуција 1948. када се обраћа Србима она се позива на стихове Филипа Вишњића.

Некада је постојала Црква и њен живи значај, и под њеним окриљем правда мајке Јевросиме и правда Марка Краљевића који суди „ни по бабу, ни по стричевима“. Откако смо ступили у сферу западне цивилизације, ми смо прихватили њене вредности, и то у покрету просветитељства. Западна цивилизација каже: Знање је сила, знање је моћ, а православна каже: Није знање него вера. Ми знамо да је тежња ка знању, тежња ка моћи, а то је западно тумачење слободе као личне моћи. Право на личну моћ изродило је либерализам, па неко може са банкама да освоји цело светско тржиште јер је право на његовој страни и оно га штити. Запад штити права појединца, али нема систем вредности и културу смисла. Демократија је на Западу правни појам. Они говоре о праву човека, али ни речи о достојанству човека. Пример је „Пуси рајот“ који су вређали осећања верника и када су због тога кажњени, Запад је то осудио као кршење права. На Западу ништа не значи погазити достојанство човека. Достојанство је хармонија између човека и Бога, оно што човека чини личношћу.

Модерна држава је донела либерализам, тумачење неограничене слободе појединаца или корпорација. А моћ има онај ко има новац. То је принцип грабежи. Држава је земаљско царство и она се одржава земаљским снагама човека. У те земаљске снаге спада и разум који има моћ да определи и десног и левог разбојника. Али онај који хоће власт државну мора да се определи за левог разбојника. Ви можете имати правну свест о томе да државом влада закон. Али шта ако ми донесемо закон, а они који га спроведе га не поштују? То значи да би изнад закона морао да буде морал у којем људи који чувају закон, моралом морају да буду изнад себе као правника. Ви имате мужа способног да буде муж, али нема морал. Морал је изнад права, а то је способност да човек влада собом, па чак и са нагонима који не воде рачуна ни о каквим правима. Морал је међутим једна појава вере, а не појава учености. Ми смо имали примере веома моралних људи који су неписмени, а академика који морално не вреде ништа. Морал је, као што је рекао Кант категорички императив човека који је људском природом својом сличан божанској. Јер су те две природе у хармонији. Тек тада човек може да остане веран својој речи. Када је цар Константин признао хришћане, он је хтео да обнови римску републику, али је схватио да не вреди да успостави закон римске републике, ако би он био погажен као што су га погазили римски цезари. Зато је он размишљао шта је јаче од њих. Он сазива први Сабор који одлучује о личности, о моралној појави човека. Он је схватио шта је православље. И сада видимо да влада гази реч коју је дала. Продају веру за вечеру.

Данте није исто што и Шекспир. Хамлет каже: „Бити или не бити“, а Данте тражи хармонију. Запад је од самог почетка и нацију схватио као борбену формацију, док је византијска цивилизација имала другачије вредности. Византијска цивилизација је по римском закону била римска, али цивилизација није култура. Хорације је рекао да су Грци сељачке Латине начинили културним народом, мада су били потчињени под Римом. Грци су били слободни, али су били поданици Римског царства, као што су Срби за време Турака били слободни у парохијама, али су парохије биле подређене Турској. Византијска цивилизација значи да је на челу државе закон, а тај закон је закон о правима грађана, па и право да се на одговорност позове цезар. Византија је била други Рим, али по културним вредностима она је била православна. Свака цивилизација има одређени циљ чему служи, који је њен смисао, и човек у православљу то дефинише не са тим ко га је родио, већ чему тежи, који је смисао. Код западне цивилизације циљ је слобода, моћ да одлучим шта да радим, позвање да се борим за своје место у свету. Ова цивилизација породила је Шилера од кога је Хајдегер узео положај човека у космосу. Али који је смисао моћи? Смисао православних у Византији јесте да човек буде у хармонији са Богом који је људску смртну природу ујединио са бесмртном у хармонију. У тој хармонији човек осећа срећу не када осваја свет, већ када његови потомци себе осећају као одржавање континуитета. Дакле, оно што је за Рим империја, то је за Византију време превладано историјом. На челу сваке цивилизације стоји систем вредности. Систем православне вредности јесте хармонија између божанске и људске природе, због чега човек врло лако и мирно прима своју смрт ако су му деца и унуци добро. Друго у православљу главну улогу игра мајка. Отуд и Богородица. И у Библији отац Христа јесте био Јосиф, али је он могао само да вода магарца.

Од 1054. у нови век улазимо са Турцима, али са Црквом и нацијом коју је та Црква створила. Нација је сасвим друге врсте него оне европске које је стварала држава, о чему говори Хегел. То је интересна, а не духовна нација. Данас је на делу нови светски поредак и тежња за јединственим тржиштем у којем неће бити границе ни за једног бизнисмена, без обзира на то чији је грађанин. Ако ступимо у Европу овде ће се продавати без царина амерички кукуруз или амерички парадајз који ћемо моћи да шутирамо по земљи јер неће иструнути. Заузврат добићемо уништену домаћу пољопривреду. Јединствено тржиште претвара у јединственог власника света ону државу која буде владала. Тада ћемо изгубити сваку могућност да постојимо као нација, уништиће нам сељаштво, село, породице, парохије. Ми морамо да обновимо СПЦ у којој је литургија највиши ауторитет, а православна заједница литургијско парохијска.

Жарко Видовић

/Одломак из интервјуа  објављеног у часопису Зенит, год. IX, бр 14, зима 2014. Разговор водио Богдан Златић/

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s